Wiedza z zakresu SEO z biegiem czasu coraz bardziej zyskuje na wartości. Niezależnie od tego, w jakiej branży działamy – jeśli chcemy dotrzeć do klienta przy pomocy wszystkich dostępnych możliwości, musimy wiedzieć, jak odpowiednio zoptymalizować naszą stronę. Nawet w przypadku gdy nie zajmujemy się tym samodzielnie – powinniśmy być w stanie określić, czy zatrudniana przez nas firma pozycjonująca należycie wykonuje swoje zadanie.
Skąd czerpać wiedzę? W jaki kurs SEO zainwestować? Czy książki o SEO to dobre źródło informacji?
Na te pytania odpowiem w tym artykule.
Kursy SEO – który wybrać?
Rosnąca popularność platform, pozwalających każdemu na tworzenie własnych kursów internetowych sprawia, że coraz trudniej wybrać nam ten właściwy. Z zewnątrz większość z nich wygląda bardzo podobnie, jednak żeby podjąć odpowiednią decyzję, powinniśmy dokładnie przeanalizować dostępne informacje. Przede wszystkim zawsze weryfikujmy tożsamość naszego instruktora. Jeśli pomija on aspekt swojej osoby, nie wspomina w żaden sposób o doświadczeniu w branży i zrealizowanych projektach SEO, mamy podstawy, żeby nabrać pewnych podejrzeń co do oferowanych przez niego materiałów.
Wśród dostępnych choćby na portalu Udemy szkoleń nie brakuje takich, których prowadzący po pobieżnym zaznajomieniu się z omawianym tematem stworzył materiały edukacyjne, mające zapewnić mu źródło dochodu. Jak łatwo się domyślić – tego typu kursy prezentują raczej niewielką wartość edukacyjną, a z reguły wyposażą nas one w mało przydatne informacje, które po ich ukończeniu będziemy zmuszeni nieustannie korygować.
Jak się przed tym ustrzec?
- Przed zainwestowaniem w płatny kurs – sprawdźmy, co możemy dostać za darmo. Istnieje sporo rzetelnych kanałów na YouTube, oferujących najbardziej aktualną wiedzę z zakresu pozycjonowania stron internetowych. Jedynym warunkiem jest tutaj dość dobra znajomość języka angielskiego.
- Kiedy już poznamy podstawy najbardziej aktualnego SEO (zawsze zapoznawajmy się tylko z materiałami, powstałymi w bieżącym roku!) będziemy w stanie określić, czego dokładnie oczekujemy po płatnej wersji naszego kursu.
- Posiadając tę wiedzę, będziemy mogli przeanalizować każde dostępne w sieci szkolenie SEO pod kątem jego rzetelności i aktualności przekazywanej wiedzy. Pamiętajmy, że informacje zgodne z aktualnie obowiązującymi trendami i algorytmami wyszukiwarek są w tej branży absolutną podstawą. Branża SEO zmienia się bardzo dynamicznie i nawet wiedza sprzed kilku miesięcy może w niektórych przypadkach nie pokrywać się z rzeczywistością.
Książki o SEO – czy i kiedy warto w nie inwestować?
Biorąc pod uwagę to, o czym pisałem we wcześniejszej części wpisu, książki o SEO wydają się być tematem raczej kontrowersyjnym. Trudno mówić o wartości słowa drukowanego w kontekście zjawiska, które zmienia się w tak dynamiczny sposób. Czy zatem warto inwestować w książki SEO?
W niektórych przypadkach – owszem. Analogicznie jednak do kursów, szkoleń i innych materiałów – najlepiej przysłużą się naszej wiedzy te najświeższe. Książki starsze niż rok autorstwa mało znanych twórców, mogą wprowadzić nas w błąd i zbyt szeroko omawiać zagadnienia, które w obecnym świecie SEO w zasadzie nie funkcjonują. Przykładowo, często zdarza się, że pozycje tego typu poświęcone są optymalizacji parametru page ranking – który we współczesnym SEO nie ma już tak wielkiego znaczenia jak w latach ubiegłych. To dlatego, że jego wartość została utajona dla zwykłych użytkowników internetu.
Jeśli zatem jesteśmy zwolennikami materiałów papierowych – myślę, że wybrane książki, które uzupełnią czasopisma, będą znacznie lepszym wyborem niż zapoznawanie się z opasłymi materiałami, których aktualność będziemy musieli weryfikować przy każdej nowo poznanej informacji. Jeśli jednak natrafimy na książkę wydaną w ostatnim czasie – istnieje spore prawdopodobieństwo, że jej lektura pomoże nam w poznaniu podstawowych założeń optymalizacji stron internetowych.
Ostatecznie – tego typu materiały są w stanie przekazać nam absolutne podstawy zagadnienia w prosty i przystępny sposób. Dzięki temu – nawet jeśli zawarta w nich wiedza nie będzie całkowicie aktualna – poznamy pewne pojęcia i terminy, które pozwolą nam łatwiej zrozumieć wypowiedzi osób, działających w branży SEO.
Podobnie jak w przypadku szkoleń – inwestując w materiały drukowane kierujmy się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem oraz renomą i doświadczeniem zawodowym autora interesujących nas treści.
Skąd jeszcze można czerpać wiedzę?
Po zapoznaniu się z podstawowymi pojęciami z branży SEO możemy rozpocząć swoją przygodę z uzupełnianiem posiadanej wiedzy. Dobrym pomysłem byłoby w tej sytuacji skorzystanie z portali internetowych i blogów, prowadzonych przez osoby zajmujące się na co dzień optymalizacją SEO.
Dzięki temu będziemy mogli mieć zawsze pewność, że wiedza, z której korzystamy jest zgodna z najbardziej aktualnymi zasadami funkcjonowania interesujących nas algorytmów.
Jeżeli masz problem z wybraniem kursu, książki, czasopisma, kanału społecznościowego — napisz do mnie. Chętnie wskażę Ci konkretnych autorów, którzy są w mojej ocenie dobrym źródłem informacji.2