W ostatnich latach w internecie przybyło mnóstwo nowych stron internetowych, a te już istniejące – ewoluowały i stały się o wiele bardziej złożone. Sprawiło to, że standardowe technologie wyszukiwarek internetowych powoli przestały nadążać za potrzebami internautów – konieczne było wprowadzenie pomniejszych, skonkretyzowanych rodzajów wyników wyszukiwania. Jako pierwsi wpadli na to programiści wyszukiwarki Google, którzy przygotowali łącznie kilkanaście różnych modeli wyników wyszukiwania. Poniżej przedstawimy tylko niektóre z nich.
Wizytówki firmowe
Po uzupełnieniu przez właściciela wizytówki danej firmy (co jest możliwe dzięki usłudze Google – Moja Firma), wyniki wyszukiwania dotyczące danej instytucji będą wzbogacone o wygenerowane przez Google wizytówki prezentujące firmę. Oparte są one na danych wprowadzonych przez właściciela i mogą służyć dla niego jako np., forma reklamy. Użytkownik, któremu wyświetli się taka wizytówka może zaś w prosty sposób przejść do strony firmowej, zobaczyć na mapie Google, gdzie konkretnie znajduje się dane przedsiębiorstwo, czy pozyskać dane telekontantowe. W prosty sposób może on również przejść do sekcji opinii, gdzie zapoznać się może z ocenami innych użytkowników, a także dodać własną.
Wyniki regionalizowane
Wyniki regionalizowane to jedna z nowocześniejszych funkcji oferowanych przez wyszukiwarkę Google. Wykorzystują one geolokalizację urządzenia, aby zaprezentować użytkownikowi obiekty interesującego go typu, znajdujące się w niewielkiej odległości. Funkcja ta działa automatycznie, co oznacza, że użytkownik wprowadzający do wyszukiwarki nawet proste zapytanie, typu np. “siłownia” czy “sklep spożywczy” w pierwszej kolejności otrzyma informację o obiektach znajdujących się niedaleko od niego. Dzięki takiej usłudze może on również m.in jednym kliknięciem wyznaczyć trasę od aktualnego miejsca pobytu do punktu docelowego.
Wyszukiwanie wewnętrzne
Już jakiś czas temu wyszukiwarkę Google wyposażono w możliwość wyszukiwania informacji lub produktów w obrębie tylko jednej, konkretnej witryny. Obecnie nie trzeba jednak wykorzystywać żadnego operatora – wszystko dzieje się wizualnie. Jeśli dana strona obsługuje taką funkcję, użytkownik pod dotyczącym jej wynikiem wyszukiwania zobaczy kolejne pole tekstowe, dzięki któremu może rozpocząć wyszukiwanie w obrębie tej witryny. Z takiego rozwiązania bardzo często korzystają między innymi sklepy internetowe, a także portale aukcyjne, jak eBay czy Allegro.
Wyszukiwarka połączeń lotniczych
Kolejnym często wykorzystywanym rodzajem wyników wyszukiwania są te dotyczące połączeń lotniczych. Aby skorzystać z tej usługi Google, wystarczy jedynie wpisać w standardowe pole wyszukiwarki nazwy dwóch miejscowości (lub lotnisk), między którymi chcemy podróżować. Po otrzymaniu wyników wyszukiwania wystarczy następnie przescrollować nieco w dół, aby zobaczyć aktualną listę lotów między tymi lotniskami. Za pomocą wyszukiwarki połączeń lotniczych można między innymi sprawdzić czas i cenę lotu, porównać oferty konkretnych linii lotniczych, czy zapoznać się z harmonogramem lotów na konkretny, przyszły dzień.
Google News
Wiadomości Google to jedna z lepiej znanych funkcji wyszukiwania w Google. Platforma ta umożliwia skorzystanie z odrębnej wyszukiwarki, prezentującej jedynie wyniki związane z informacjami z całego świata, lecz skorzystać z Google News można również z poziomu klasycznej wyszukiwarki. Wystarczy jedynie w pole wyszukiwania wpisać frazę kluczową związaną z interesującą użytkownika tematyką – jeśli w ostatnim czasie pojawiły się jakiekolwiek nowe informacje dotyczące danego tematu, zostaną one wyświetlone w wynikach wyszukiwania.
Panel Informacyjny
Panel Informacyjny to jeden z częściej spotykanych rodzajów wyników wyszukiwania w Google. Jego zadaniem jest dostarczenie użytkownikowi dużej dawki wiedzy dotyczącej wyszukiwanego zagadnienia “w pigułce”. Z tą formą wyników wyszukiwania użytkownik spotka się wyszukując informacje dotyczące np. konkretnej osoby publicznej, czy eventu kulturalnego. Na panel informacyjny składa się krótka notka na temat danej osoby, wydarzenia lub instytucji (często z Wikipedii), podstawowe dane na jej temat, kolekcja powiązanych z wyszukiwaniem obrazów, a także propozycje powiązanych wyszukiwań (utworzone m.in. na podstawie zainteresowań innych internautów również wyszukujących dane zagadnienie).
Google Sport
Wyszukiwarka Google posiada również funkcję pozwalającą na łatwe pozyskanie informacji dotyczących aktualnych wyników sportowych. Obecnie obsługiwanych jest naprawdę sporo dyscyplin, takich jak piłka nożna, tenis, koszykówka, siatkówka i nie tylko. Aby uzyskać podstawowe informacje na temat konkretnego wydarzenia, wystarczy jedynie wpisać jego nazwę w wyszukiwarkę Google – zostanie wyświetlony specjalny panel, z którego użytkownik dowie się m.in. o wynikach wcześniejszych spotkań, zaplanowanych kolejnych meczach, czy aktualnej sytuacji w tabeli.
Pamiętaj, że istnieje wiele rodzajów wyników wyszukiwania w samej wyszukiwarce Google. Dzięki temu artykułowi dowiedziałeś się lub dowiedziałaś tylko o tych najpopularniejszych. Jeśli interesuje cię pozycjonowanie stron to koniecznie przeczytaj o operatorach wyszukiwania, które znacząco ułatwią twoją pracę.