Wiele witryn nadal korzysta z protokołu HTTP, pomimo tego, że Google już w 2014 roku zalecił przełączenie się na HTTPS. Dlaczego warto korzystać z protokołu HTTPS? Co to właściwie jest i co go odróżnia od protokołu HTTP? To wyjaśniam niżej.
Jaka jest różnica pomiędzy HTTP i HTTPS?
Na początku warto zrozumieć, co oznaczają te dwa tajemnicze skróty:
- HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) to protokół służący do przesyłania danych z serwerów do przeglądarki, w celu umożliwienia użytkownikom przeglądania stron internetowych. Najprościej mówiąc, pozwala na komunikację pomiędzy różnymi systemami. Jest to protokół używany we wszystkich wczesnych witrynach internetowych – stworzonych wiele lat temu.
- HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) to protokół, który posiada dodatkowy element zapewniający bezpieczeństwo danych. Informacje płynące z serwera do przeglądarki są zaszyfrowane za pomocą specjalnego certyfikatu SSL (ang. Secure Sockets Layer). Certyfikat SSL pomaga stworzyć bezpieczne i zaszyfrowane połączenie, chroniąc w ten sposób poufne informacje oraz dane przed kradzieżą.
Najważniejszą różnicą pomiędzy HTTP a HTTPS jest zatem certyfikat SSL, czyli dodatkowe zabezpieczenie danych. Jest to bardzo ważna kwestia, szczególnie w przypadku stron internetowych, które pobierają poufne dane od swoich użytkowników, takie jak informacje o karcie kredytowej, hasła i wszelkie dane osobowe.
Dlaczego warto wybrać HTTPS zamiast HTTP?
Certyfikat SSL wykorzystywany w protokole HTTPS szyfruje informacje, które użytkownik dostarcza do witryny, poprzez ich przemianę w specjalny kod. Dzięki temu nawet jeżeli komuś uda się wykraść przesyłane dane, nie będzie w stanie ich odczytać. Korzystając z protokołu HTTPS zapewniamy użytkownikom bezpieczeństwo podczas każdej wizyty na stronie.
Protokół HTTPS jest również chroniony przez protokół TLS (ang. Transport Layer Security), który zapewnia integralność danych oraz dodatkowe uwierzytelnianie. Daje to użytkownikowi gwarancję, że komunikuje się z zamierzoną witryną.
Jaki wpływ na SEO ma korzystanie z protokołu HTTPS?
Pozornie lepsza pozycja w rankingach Google
Korzystanie z protokołu HTTPS na pewno będzie korzystne, lecz nie przyczyni się znacząco do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. Odwiedzający są po prostu bardziej skłonni przeglądać strony internetowe, które zapewniają bezpieczeństwo ich danych. Lepsze rankingi i gwarancja bezpieczeństwa powoduje natomiast zwiększony ruch w witrynie.
Od jakiegoś czasu przeglądarki internetowe oznaczają witryny korzystające z HTTP jako niebezpieczne, za pomocą specjalnego alertu przy adresie URL. Powoduje to utratę potencjalnych klientów, którzy z obawy o bezpieczeństwo swoich danych, po prostu „uciekają” z takiej strony internetowej.
Budowanie zaufania wśród odwiedzających
Dzięki temu, że witryna korzystająca z protokołu HTTPS szyfruje całą komunikację, odwiedzający mają pewność, że wszystkie ich dane są bezpieczne. Protokół HTTPS pomaga dzięki temu budować zaufanie wśród odwiedzających, zdobywanie leadów i zamykanie sprzedaży. Certyfikat SSL podnosi wiarygodność strony internetowej i zapobiega atakom hakerów. Jest to bardzo istotne, ponieważ wszelkie naruszenia bezpieczeństwa mogą zaszkodzić reputacji witryny oraz firmy i ponosić za sobą duże konsekwencje finansowe.
Dostęp do standardu AMP
AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) to tak zwane przyspieszone strony mobilne. Żeby wygenerować stronę AMP, trzeba posiadać witrynę chronioną protokołem HTTPS. Coraz więcej osób przegląda Internet na smartfonach i tabletach. Dlatego tak ważne jest posiadanie witryny, która jest szybka i prawidłowo wyświetlana na urządzeniach mobilnych.
Dlaczego nie wszystkie witryny korzystają z HTTPS?
Istnieją dwa główne powody, dla których witryna mogła się jeszcze nie zdecydować na zastosowanie protokołu HTTPS:
- Koszt związany z implementacją protokołu – czyli opłacenie programisty lub koszt samego certyfikatu SSL, które może zniechęcić właścicieli witryn do dokonania zmiany. W zależności od dostawcy usług certyfikat kosztuje nawet kilkaset złotych miesięcznie. Jednakże dzięki inicjatywnie Let’s Encrypt można uzyskać go za darmo w ofercie z wybranym hostingiem.
- Strach przed utratą istniejących pozycji – na pozycję w rankingu może wpłynąć każda większa zmiana witryny, dlatego do pewnego czasu istniała obawa przed przejściem na protokół HTTPS.
Warto rozważyć implementację protokołu HTTPS na swojej witrynie, ponieważ w przyszłości może mieć to znaczący wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania oraz odpowiednio wysokie zaufanie stałych i nowych odwiedzających.