Pozycjonowanie stron samemu jest możliwe. Każdy, kto zdecyduje się na przystąpienie do optymalizacji strony oraz pozyskiwania linków ma szansę na poprawę widoczności pozycjonowanej witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. W zależności m.in. od konkurencyjności branży, pozycjonowanie strony samem umożliwi osiągnięcie dodatkowych korzyści w kilka tygodni po rozpoczęciu prac lub dopiero po kilkunastu miesiącach.
Główną zaletą pozycjonowania strony internetowej jest możliwość dotarcia do kolejnych klientów. Stanowi jedną skutecznych form marketingu online. Dlatego z tej opcji korzysta coraz więcej osób prowadzących działalność gospodarczą. Na czym polega pozycjonowanie stron samemu? Czy warto przeznaczać na nie czas i pieniądze? Jak pozycjonować?
Pozycjonowanie stron samemu w praktyce
Działania związane z pozycjonowaniem strony można podzielić na:
- On-site SEO – działania na samej stronie internetowej.
- Off-site SEO – działania poza stroną internetową.
Pozycjonowanie dzieli się na kilka etapów, z których każdy jest ważny:
- Audyt strony.
- Wybór fraz kluczowych, na które pozycjonowana będzie strona i podstrony.
- Opracowanie strategii pozycjonowania.
- Optymalizacja techniczna strony: nawigacja, opisy grafik, linkowanie, itd.
- Przygotowanie nowych lub poprawa istniejących treści.
- Publikacja artykułów sponsorowanych w serwisach o podobnej tematyce.
- Cykliczna analiza strony: badanie ruchu, zmiany fraz kluczowych, itd.
Jak pozycjonować samemu?
Pozycjonowanie strony jest procesem ciągłym, dlatego na takie działania trzeba przeznaczyć odpowiednią ilość czasu i fundusze. Warto sprawdzić, czy strona rzeczywiście została zaindeksowana w Google, wpisując w wyszukiwarce: site:nazwadomeny.pl. Jeżeli strona wyświetla się na liście, to można przejść do kolejnych czynności. W tym celu trzeba wykonać następujące kroki:
Wybór słów kluczowych — popularność wyszukiwanych fraz można sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi. Jednym z nich jest Plener słów kluczowych Google dostępny dla tych, którzy korzystają z systemu reklamowego Google ADS. Przy wyborze fraz, trzeba uwzględnić ilość miesięcznych wyszukiwań oraz konkurencję. Warto pozycjonować stronę na krótkie i długie frazy, w których może być użyta nazwa firmy oraz lokalizacja. Krótkie frazy (short – tail), to frazy składające się dwóch wyrazów, np. ,,Fotowoltaika Wrocław”. Natomiast frazy długie (long – tail), składają się z więcej niż 2 razów, np. ,,Montaż paneli fotowoltaicznych Wrocław”.
Title i Meta — pierwszy element to tytuł strony, w którym powinny się znaleźć słowa kluczowe, a jego długość nie powinna przekraczać 64 znaków. W przeciwnym razie zostanie ,, obcięty” i będzie wyglądał nieprofesjonalnie. Natomiast opis Meta, powinien informować o zawartości danej strony. W tej sekcji również warto umieścić słowa kluczowe. Title i Meta można edytować z poziomu administratora strony lub w kodzie HTML.
Treści SEO — powinny zawierać odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi oraz śródtytuły: H1, H2, itd. Dzięki temu będą wyglądać estetycznie, a strona prędzej pojawi się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Opisy usług i produktów na stronie powinny być wyczerpujące, aby wkomponować w nie frazy kluczowe — również odmienione oraz synonimy.
Optymalizacja strony — obejmuje m.in.: opisy grafik, menu, linkowanie wewnętrzne oraz opisy kategorii. Każda grafika powinna posiadać tytuł oraz tekst alternatywny z frazami kluczowymi. Linkowanie wewnętrzne obejmuje samo menu, a także odnośniki do podstron w treści. Słowa kluczowe warto umieścić w opisach kategorii — jeśli takie istnieją. Dzięki temu roboty wyszukiwarek będą łatwiej mogły porządkować treści, co umożliwi uzyskanie wyższej pozycji w Google.
Pozyskiwanie linków — to chyba najbardziej skomplikowany proces. Linki muszą być umieszczane na stronach lub w serwisach powiązanych tematycznie oraz takich, które Google ,,docenia”. Linki zewnętrzne można pozyskać na różne sposoby: Social Media, wpisy sponsorowane w serwisach i na forach tematycznych (przez wartościowe komentarze) lub płatne katalogi stron. To tylko jedne z wielu sposobów, ale ważną rolę pełni także częstotliwość dodawania linków.
Google Serach Console i Analytics — to podstawowe i darmowe narzędzia, które umożliwiają analitykę strony, m.in. sprawdzenie ilości wejść w danym przedziale czasowym, źródeł ruchu, przeglądanych podstron, czasu sesji, kraju oraz urządzeń odwiedzających, itd. Kluczową rolę pełni odpowiednia konfiguracja tych narzędzi oraz umieszczenie na stronie wygenerowanego kodu HTML.
Problemy z pozycjonowaniem stron samemu
Pozycjonowanie stron samemu wbrew pozorom nie jest łatwe, ponieważ to ciągły i czasochłonny proces. Wiele osób nie ma do tego cierpliwości, nie prowadzi analiz oraz opiera działania na błędnych założeniach. Dlatego warto przekalkulować, czy samodzielne pozycjonowanie strony jest opłacalne. Często okazuje się, że czas poświęcony na zdobywanie wiedzy oraz działanie, nie przekłada się na efekty. Dlatego wiele osób decyduje się na skorzystanie z płatnych usług lub wsparcie doradcze.