Z usługi pozycjonowania stron korzysta coraz większa liczba przedsiębiorców. W wielu branżach działania SEO są wręcz nieodzowne – zwłaszcza wówczas, gdy podstawowym sposobem pozyskiwania klientów jest właśnie Internet. Przed podpisaniem umowy z agencją SEO warto zapoznać się z dostępnymi modelami rozliczeniowymi, a także dowiedzieć się, jakie są ich najważniejsze plusy i minusy. Jakie sposoby rozliczania usług pozycjonowania są obecnie najpopularniejsze?
Spis treści:
- Rozliczanie kampanii SEO za efekt
- Rozliczanie pozycjonowania w abonamencie
- Rozliczanie działań SEO w oparciu o ruch
- Prowizja za pozycjonowanie liczona od obrotu
Rozliczanie kampanii SEO za efekt
Ten model płatności przez wiele lat był dominującym w branży i wzbudzał największe zaufanie potencjalnych klientów. Dlaczego? Głównie dlatego, że laikom najłatwiej było przyswoić sobie zasady, na jakich naliczane były opłaty za pozycjonowanie stron. W tym modelu klient wybiera określone frazy, na jakie chciałby, aby jego strona była pozycjonowana. Płaci tylko za uzyskany efekt, czyli za te frazy, które są widoczne w wynikach organicznych. Umowy z agencjami SEO mają w tym zakresie dość zróżnicowane zapisy, ale zwykle opłacie podlegają te frazy, które pojawiły się na pozycjach od 1 do 10. Koszty za uzyskane pozycje różnią się między sobą – np. opłata za frazę na pozycji od 1 do 3 będzie wyższa niż za taką, która uplasowała się na miejscu 10. Pozycjonowanie za efekt może mieć też różną cenę w zależności od konkurencyjności frazy – te lokalne lub bardzo precyzyjne (tzw. long tail) będą tańsze niż frazy ogólnopolskie.
Jakie zalety ma dla klienta ten model rozliczeń? Jest przejrzysty i sprawia wrażenie najbardziej uczciwego – w końcu klient płaci jedynie za osiągnięty cel, który uprzednio sam uzgodnił z agencją SEO. W rzeczywistości koszty takiego pozycjonowania mogą być dość wysokie, zwłaszcza w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz, które nie zawsze przekładają się na wzrost zamówień. Wadą tego modelu rozliczeniowego jest również to, że firma SEO na ogół skupia się po prostu na ustaleniach wynikających z umowy i nie stara się rozwijać reputacji strony, nie szuka dla niej też nowych, atrakcyjnych fraz, które mogłyby przełożyć się na zwiększenie ruchu i zdobycie nowych klientów. Nie jest to więc rozwiązanie pozbawione słabych punktów.
Rozliczanie pozycjonowania w abonamencie
Abonament SEO jest obecny na rynku usług pozycjonowania od lat, ale dopiero ostatnio zyskuje na popularności. Daje on agencji SEO znacznie większą swobodę w działaniu, co może przekładać się na lepsze efekty, a także rozsądniejsze korzystanie z budżetu. W tym schemacie klient płaci agencji przewidzianą w umowie stałą kwotę – składa się na nią wynagrodzenie firmy oraz budżet na kampanię. Firma pozycjonerska działająca w oparciu o ten model rozliczeń może pozwolić sobie na bardziej holistyczne podejście i skupić się na różnych aspektach SEO, nie tylko na samym budowaniu profilu linków. Dzięki temu rezultaty pozycjonowania mogą być trwalsze i mniej podatne na zmiany algorytmu Google.
Rozliczanie działań SEO w oparciu o ruch
Dużo rzadziej stosowaną metodą rozliczeń w branży SEO jest płatność za wejścia unikalnych użytkowników na stronę z wyników organicznych wyszukiwarki. Cena za wejście jest ustalana indywidualnie i w dużej mierze zależy od branży, w jakiej działa klient – mała firma o zasięgu lokalnym i niewielkiej konkurencji zapłaci za wejścia mniej niż przedsiębiorstwo działające na szerszą skalę w sektorze, w którym musi konkurować z setkami podobnych podmiotów. Ten model rozliczeń jest dość kontrowersyjny – głównie przez to, że duży ruch z wyników organicznych wcale nie musi się przełożyć na zwiększenie liczby zamówień i obrotów firmy.
Prowizja za pozycjonowanie liczona od obrotu
Kolejnym rzadko spotykanym rozwiązaniem w branży SEO jest płatność prowizyjna, gdzie klient płaci agencji ustalony w umowie procent liczony od obrotów, jakie firma uzyskała z wejść organicznych. Dla przedsiębiorcy, który dopiero rozkręca swoją działalność i sprzedaje produkty na wysokiej marży, taki model rozliczeń może być korzystny – przynajmniej na początku. Gdy zamówień zacznie przybywać i tym samym obrót zacznie rosnąć, może się okazać, że klient zapłaciłby dużo mniej za działania SEO rozliczane w oparciu o abonament. Nie jest to też model odpowiedni dla firm, które na sprzedawanych towarach lub usługach mają bardzo niską marżę – wówczas pozycjonowanie za prowizję po prostu nie będzie opłacalne.
Wybierając model rozliczeń z agencją SEO, warto wziąć pod uwagę wszystkie za i przeciw, a także przeanalizować swoje oczekiwania, charakter prowadzonego biznesu oraz jego pozycję na rynku. W przypadku wątpliwości warto poprosić wybraną agencję, by dokonała symulacji kosztów dla kilku modeli płatności i doradziła ten najlepszy dla indywidualnych potrzeb i możliwości klienta.