Pozycjonowanie stron może zapewnić bardzo dobre efekty, ale kluczem do osiągnięcia sukcesu jest bez wątpienia wybór odpowiedniej agencji marketingowej. SEO to szereg korzyści w postaci wzrostu ruchu z wyników organicznych i wysokiej konwersji, ale przeprowadzone w nieodpowiedni sposób może zmniejszyć widoczność strony i przysporzyć ogromnych problemów. Na co zwrócić uwagę, wybierając agencję od SEO?
Spis treści:
1. Sprawdź referencje, ale pamiętaj, że nie są one najważniejsze.
2. Dostosuj model rozliczenia do własnych preferencji.
3. Dokładnie czytaj umowę i sprawdź, co konkretnie kupujesz.
Sprawdź referencje, ale pamiętaj, że nie są one najważniejsze
Wielu właścicieli sklepów internetowych, blogów czy stron firmowych, szukając firmy do prowadzenia działań SEO, ogranicza się do sprawdzenia referencji, które oczywiście są bardzo ważne, ale agencje marketingową można zweryfikować na wiele innych sposobów.
Pierwszą rzeczą, na jaką należy zwrócić uwagę, są efekty, jakie dana firma osiąga w pracy z innymi klientami. W sieci znaleźć można wiele narzędzi (np. Senuto, Semstorm w wersji testowej), które posłużą do sprawdzenia widoczności i progresu osiąganego na przestrzeni ostatnich miesięcy. Taka analiza może wiele powiedzieć o danej firmie. Jeśli okaże się, że osiągają dobre efekty z obecnymi klientami, być może i z naszą stroną poradzą sobie bez większego problemu.
Dostosuj model rozliczenia do własnych preferencji
Istnieje kilka modeli rozliczania agencji z klientem. Jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość firm zajmujących się pozycjonowaniem rozliczała się z klientami po osiągnięciu pożądanych efektów. Przeważnie faktura była wystawiana w momencie wejścia danego słowa kluczowego do pierwszej 10 wyników organicznych. Obecnie model ten nie jest już raczej praktykowany, chociaż można spotkać pojedyncze firmy, które rozliczają się w taki sposób.
Zdecydowanie więcej agencji rozlicza się ze swoimi klientami w modelu abonamentowym, który polega na wyznaczeniu miesięcznej opłaty, jaką klient uiszcza bez względu na efekty. Taka opłata jest przeważnie niższa od ceny, jaką płacono za osiągnięcie konkretnych pozycji w pierwszej dziesiątce wyników organicznych, ale wiąże się ze sporym ryzykiem dla klienta. Kluczem jest więc podpisanie umowy z rzetelnym wykonawcą, który dołoży wszelkich starań, by nasza strona jak najszybciej zajęła pierwsze pozycje na interesujące nas słowa kluczowe.
Dokładnie czytaj umowę i sprawdź co konkretnie kupujesz
Umowy z agencjami SEO są często bardzo rozbudowane, ale można z nich dowiedzieć się, jakie konkretnie działania będą prowadzone w celu poprawy pozycji na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. Ważne, by zdecydować się na firmę, która za stosunkowo niewielką opłatę będzie mogła zaoferować nam największy pakiet usług. Co może wejść w skład działań agencji SEO? Przede wszystkim są to prace optymalizacyjne na naszej witrynie oraz zdobywanie wartościowych odnośników, które mają za zadanie poprawić widoczność naszej witryny w Google.
Niektóre firmy dbają również o stałe rozbudowywanie naszej strony, co przyczynia się do szybszej poprawy pozycji i ciągłym zdobywaniu nowych odwiedzających. Warto pamiętać, że roboty indeksujące zdecydowanie lepiej oceniają witryny rozwijające się w sposób dynamiczny. Posiadanie niewielkiej strony firmowej nie zawsze jest więc najlepszym sposobem na zbudowanie dużego ruchu. Zanim zdecydujemy się na złożenie podpisu na umowie, warto porównać przynajmniej kilka ofert i wybrać taką, która będzie zapewniać nam jak najszerszą porcję działań marketingowych pozwalających na osiągnięcie pożądanych efektów. Pamiętajmy też, by nawiązując współpracę z daną firmą, wymagać comiesięcznych raportów pozwalających poznać zakres działań, jakie zostały przeprowadzone przy pozycjonowaniu naszej witryny.