Strona internetowa to obecnie jedno z najpotężniejszych źródeł informacji, które w przypadku stron firmowych pomaga w walce o klienta. Odpowiednio prowadzona będzie promować firmę i przyczyni się do zwiększenia sprzedaży. Jednak aby spełniała swoje zadania, musi być promowana i m.in. wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu więcej potencjalnych klientów będzie mogło na nią trafić. Potrzebne jest zatem dobre pozycjonowanie, czyli dostosowanie witryny do algorytmów Google. Jak pozycjonować stronę? Co jest najważniejsze? Odpowiedź poniżej.
Ustalenie celu strony i analiza obecnej sytuacji
Na samym początku należy ustalić cel strony oraz grupę odbiorców. Jak wiadomo, witryna służy głównie do promowania firmy, umieszczania informacji o produktach czy usługach oraz prowadzenia bezpośredniej sprzedaży. Aby zachęcała do podejmowania konkretnych akcji, musi być przyjazna dla użytkownika. Dlatego warto ustalić grupę docelową i pod tym kątem wdrażać nowe rozwiązania.
W przypadku istniejącej już strony dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie audytu SEO, czyli analizy zgodności z algorytmem Google. Końcowy raport wykazuje, co należy poprawić, aby strona była bardziej skuteczna. Najlepiej zlecić to zadanie specjalistom.
Działania na stronie, czyli SEO on-site
Za ułożenie stron w konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania odpowiada algorytm Google. Jego działanie niestety nie jest do końca znane, jednak znane są czynniki, które wpływają na wysoką pozycję witryny. Pierwszą grupą są wszystkie działania, które wykonuje się na stronie, czyli tzw. SEO on-site.
Teksty umieszczane na stronie muszą być wartościowe dla użytkownika. Dzięki temu pozostanie on dłużej na danej witrynie, co zostanie zauważone przez algorytm Google. Treść musi być nasycona związanymi z branżą słowami kluczowymi, które potencjalni odbiorcy będą wpisywać w wyszukiwarkę — np. jak pozycjonować stronę?. Istotna jest także optymalizacja kodu źródłowego witryny.
Inne ważne działania on-site to nadanie odpowiedniego tytułu strony, ustawienie nagłówków zawierających słowa kluczowe, usunięcie duplikatów, zadbanie o szybkość ładowania strony, odpowiednia optymalizacja metatagów oraz stworzenie wersji dla urządzeń mobilnych.
Warto także zadbać o UX, czyli ogół wrażeń użytkownika, ponieważ Google zwraca również uwagę czy strona jest atrakcyjna dla odbiorców. Musi być pozbawiona błędów, zawierać ważne informacje na pierwszym planie, a treść powinna być podzielona na krótkie, czytelne segmenty. Warto także zadbać o to, aby działania na stronie takie jak formularze były nieskomplikowane.
Działania poza stroną, czyli SEO off-site
Drugą grupą działań związanych z pozycjonowaniem są czynności wykonywane poza stroną, czyli SEO off-site. Tutaj wszystko opiera się głównie na popularności strony. Google analizuje, jak wiele zewnętrznych witryn zamieszcza odnośniki do danej strony, jaka jest łączna liczba linków z innych witryn, jakiej jakości są witryny, które umieszczają odnośniki oraz czy strona jest obecna w social mediach. Wszystkie te działania mają razem swoją nazwę i jest to tak zwany link building. W tym celu często tworzy się zaplecza SEO, czyli witryny przeznaczone do wstawiania odnośników i linków.
Należy pamiętać, że pozycjonowanie strony to długotrwały i złożony proces. Na samym początku należy przeanalizować obecną sytuację, a następnie zaplanować odpowiednie rozwiązania. Trzeba także wziąć pod uwagę to, że utrzymanie strony na wysokiej pozycji wymaga regularnego działania — nie jest to czynność jednorazowa. Dodatkowe informacje na temat pozycjonowania znaleźć można w wytycznych Google dla webmasterów.