Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, koniecznością będzie jego pozycjonowanie – czyli zadbanie o możliwie jak najlepszą pozycję strony w wyszukiwarkach. Proces ten określamy również angielskim terminem SEO – Search Engine Optimization). Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga czasu i przemyślanej strategii, jednak rezultaty w dłuższym okresie mogą Cię zaskoczyć – to bardzo efektywna forma reklamy. Podpowiadam, jak pozycjonować sklep internetowy, by osiągać jak najlepsze wyniki sprzedaży.
Zwróć uwagę na wybór platformy e-commerce i odpowiedniego hostingu
O kwestie związane z pozycjonowaniem warto dbać od samego początku, uwzględniając je jeszcze przy wyborze platformy e-commerce i hostingu. Hosting to usługa wynajmu przestrzeni na serwerze. Od parametrów hostingu zależy między innymi szybkość strony internetowej, która jest jednym z aspektów uwzględnianych przez algorytmy Google. Niezawodny hosting jest również konieczny, by mieć pewność, że Twoja witryna będzie przez cały czas dostępna i funkcjonalna dla użytkowników. Wybierając platformę e-commerce należy upewnić się, że umożliwia ona konfigurację witryny zgodnie z najnowszymi wytycznymi Google (można znaleźć je na stronie Wskazówki Google dla webmasterów). Sprawdźmy również, czy obsługa platformy i wprowadzanie zmian jest na tyle proste, że poradzimy sobie z tym zadaniem bez pomocy programistów.
Zadbaj o unikalne opisy produktów. Prowadź bloga
Ogromną rolę podczas pozycjonowania witryny odgrywa content, czyli jej zawartość. Sklepy internetowe z setkami, a niekiedy tysiącami podstron dają wręcz nieskończone możliwości dodawania atrakcyjnej zawartości, która nie tylko pomoże w pozycjonowaniu strony, ale i w zdobyciu i utrzymaniu zainteresowania odbiorców. Konieczny będzie wybór odpowiednich fraz, na które chcemy pozycjonować stronę. Powinny one pojawiać się na niej jak najczęściej – w naturalnym kontekście i w różnych formach. Bardzo ważne są rozbudowane opisy produktów, które zawsze powinny być unikalne – kopiowanie treści z innych stron może sprawić, że Twój sklep w skrajnych przypadkach zniknie z wyników wyszukiwania Google. Bardzo dobrym pomysłem może być również prowadzenie bloga – na przykład z poradami i inspiracjami, w jaki sposób wykorzystywać dostępne w sklepie produkty. Nie tylko będzie to duże wsparcie dla strategii pozycjonowania, ale i szansa na utrwalenie profesjonalnego wizerunku.
Zadbaj o UX i bezpieczeństwo strony
Kolejnym aspektem, który będzie decydował o pozycji witryny w rankingu Google, są kwestie związane z UX, czyli wrażeniami użytkowników podczas korzystania ze strony internetowej. Z tego powodu należy zadbać o to, by była ona przejrzysta i funkcjonalna, tak aby nawet osoby o niskich umiejętnościach komputerowych bez problemu się na niej odnalazły.
Chociaż teoretycznie wdrożenie certyfikatu szyfrowania https nie jest czynnikiem uwzględnianym przez wyszukiwarki Google, w praktyce może mieć duży wpływ na pozycjonowanie. Obecnie przeglądarki informują użytkowników o tym, że trafili oni na stronę, która nie posiada prawidłowo wdrożonego protokołu, dlatego też wielu z nich zaniepokojonych od razu opuści witrynę, co przełoży się na wyższy współczynnik odrzuceń. Pamiętaj, że zapewnienie bezpieczeństwa strony przez właścicieli stron internetowych to wymóg polskiego i unijnego prawa!
Pozycjonowanie sklepu internetowego a linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Podstawą przy pozycjonowaniu sklepu internetowego jest zawsze stworzenie odpowiedniego profilu linkowania. Warto pozyskiwać linki z witryn o dużej renomie – popularnych, długo istniejących serwisów, które same dbają o SEO. Pamiętajmy przy tym, że jedynie linki dofollow są ważne, jednak linki nofollow pomagają zachować naturalny profil linkowania. Bardzo ważna jest również dbałość o pozycjonowanie wewnętrzne, które pozwala robotom sprawniej docierać wgłąb witryny i przyspieszyć indeksację podstron.