Pozycjonowanie stron jest jedną z najważniejszych, a zarazem też najkosztowniejszych metod promocji w internecie. Jest to proces długotrwały, który wymaga regularności w działaniu, wiedzy technicznej, inwestycji w linki zewnętrzne oraz często też udziału specjalistów. Logiczne więc, że każdy rozsądny przedsiębiorca powinien w miarodajny sposób sprawdzać, jakie efekty daje inwestycja oraz czy przynoszą one zyski. W tym artykule postaram się przybliżyć wskaźnik, który posłuży do tego najlepiej.
Spis treści:
- Zwrot z inwestycji – czyli czym jest wskaźnik ROI?
- Jak przeliczyć ruch na złotówki? Zależność między reklamą płatną, a organiczną
- Obliczanie zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie z wykorzystaniem ROI i stawek PPC
- Jak oszacować zwrot inwestycji w pozycjonowanie przed rozpoczęciem działań?
Zwrot z inwestycji – czyli czym jest wskaźnik ROI?
Wskaźnikiem, którego używa się do mierzenia zwrotu z inwestycji jest tzw. ROI (ang. return on investment). Oblicza się go dzieląc zysk operacyjny przez całkowite nakłady inwestycyjne. Wynik w ułamku dziesiętnym należy później zamienić na procenty. Wykorzystanie ROI pozwala ujednolicić statystyki na przestrzeni dowolnego okresu czasu i dzięki temu wyciągnąć miarodajne wnioski (np. odnotować spadki lub wzrosty).
Wskaźnik ROI można wykorzystać również, aby obliczyć opłacalność działań SEO w konkretnym okresie czasu. Najpierw jednak konieczne jest przedstawienie zysku z pozycjonowania w postaci złotówek.
Jak przeliczyć ruch na złotówki? Zależność między reklamą płatną, a organiczną
Główną wartością, jaką niesie ze sobą wysoka pozycja w Google jest ruch na stronie. Tego jednak nie podaje się w formie danych finansowych. Z pomocą przychodzą reklamy typu PPC, a konkretniej reklamy tekstowe w wyszukiwarce. Każda fraza w panelu Google Ads (zarządzającego kampaniami PPC) ma przypisaną określoną stawkę. Jedno wejście na stronę może kosztować np. 1,5 zł czy 5 zł – w zależności od tego, ile płaci konkurencja.
Wystarczy więc pomnożyć liczbę wejść na stronę uzyskaną dzięki pozycjonowaniu przez koszt kliknięcia w Google Ads. Otrzymana kwota to szacowany zysk operacyjny z działań SEO.
Obliczanie zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie z wykorzystaniem ROI i stawek PPC
Chcąc obliczyć ROI w przypadku pozycjonowania konieczne jest określenie, o ile konkretnie wzrósł ruch na stronie z powodu uzyskania wyższego rankingu. Ten wzrost należy pomnożyć przez stawkę PPC na daną frazę i podzielić przez poniesione koszty. Gdy wynik zamienimy na procenty stanie się jasne, jaka jest opłacalność całego przedsięwzięcia.
Warto pamiętać, że nawet ujemny ROI w jednym miesiącu nie oznacza od razu nietrafionej inwestycji. Załóżmy bowiem, że wydajemy jednorazowo 1000 zł na działania pozycjonujące, które przynoszą pewne efekty. Ruch faktycznie wzrósł, ale po przeliczeniu zwrot jednak wyszedł na minusie. Gdy jednak przychodzi kolejny miesiąc pozycja dalej się utrzymuje i wcale nie trzeba płacić drugi raz.
Gdy w takiej sytuacji przeliczymy ponownie ROI, uwzględniając upływ czasu – wynik będzie już dużo bardziej satysfakcjonujący.
Jak oszacować zwrot inwestycji w pozycjonowanie przed rozpoczęciem działań?
Obliczanie ROI na podstawie już zdobytych danych jest dość łatwe. Sprawa bardziej się komplikuje przy szacowaniu wzrostów, jakie mogą nastąpić. Żeby to zrobić, trzeba najpierw orientacyjnie poznać ruch na stronach o konkretnych pozycjach. Można do tego wykorzystać różne narzędzia analityczne. Nie są one wprawdzie bardzo dokładne, ale wystarczą do wykonania podstawowego szacunku.
Po poznaniu ruchu na konkretnych pozycjach, trzeba oszacować swój własny wzrost pozycji. Znowu – orientacyjnie można to zrobić analizując strony konkurencyjne. Warto wykorzystać narzędzia analityczne, a także po prostu przejrzeć ręcznie te strony. Z racji na czasochłonność – większość przedsiębiorców decyduje się na oddanie całego procesu w ręce agencji interaktywnej.
Później szacowany zwrot z inwestycji oblicza się dokładnie tak samo, jak w klasycznym przypadku.