Pozycjonowanie stron jest jednym z istotnych form marketingu internetowego. Ponad połowa ruchu w witrynach pochodzi z naturalnych wyników wyszukiwania. Za to pośrednio odpowiada właśnie pozycjonowanie. Istotność SEO jest jednak oczywista – w przeciwieństwie do kosztów, które dla przedsiębiorcy mogą być niekiedy dużo ważniejsze. Ile kosztuje pozycjonowanie strony i co wpływa na jego cenę? Jak najlepiej rozliczać się z agencją za usługi SEO?
Pozycjonowanie strony – koszt, a czas trwania
Jedną z najważniejszych rzeczy, które wpływają na cenę usług SEO, jest ich długotrwały charakter. Efekty pozycjonowania nie są widoczne z dnia na dzień. W związku z tym zachodzi konieczność opracowania optymalnego sposobu rozliczania.
Rozliczenie z agencją za usługi SEO – jak to działa?
Co do zasady – gdy raz zaczniemy inwestować w SEO, będziemy musieli robić to już zawsze. Dlaczego jest to opłacalne z pewnością już wiemy. Jak jednak wpływa to na cenę pozycjonowania?
Każda agencja marketingowa stara się zaproponować model rozliczeń, który jest jak najbardziej “rozciągnięty” w czasie. Dlaczego? Z dwóch powodów:
- SEO jest procesem długotrwałym. Agencja daje sobie szansę, aby wypracować wymierne efekty i utrzymać je. Rosną więc szanse na spełnienie oczekiwań klienta.
- Długofalowy model rozliczenia daje agencji stały dochód. Dzięki temu firma może jednocześnie obsługiwać swoich klientów i rozwijać się, nie martwiąc o to, że zrezygnują z dnia na dzień.
Najczęściej agencje interaktywne lub marketingowe proponują swoim klientom miesięczny abonament na okres od 12 do 24 miesięcy. Efekty SEO są bowiem zazwyczaj widoczne po maksymalnie roku.
Miesięczne rozliczenie z możliwością odstąpienia od umowy w każdej chwili daje co prawda klientowi większą dowolność, ale stanowi dla agencji spore ryzyko. Nie może ona wtedy przewidzieć, jakim budżetem będzie dysponować za miesiąc.
Najrzadziej spotykanym rozwiązaniem jest rozliczenie w momencie pojawienia się efektów. Wydaje się to bardzo opłacalne dla klienta. W rzeczywistości jednak nie opłaca się ani agencji, ani właścicielowi strony. Firma pozycjonująca w takiej sytuacji bardzo dużo ryzykuje. Z kolei jej klient będzie najprawdopodobniej musiał ponieść bardzo duże koszty, kiedy efekty już się pojawią.
Jaki sposób rozliczenia jest najlepszy?
Zasadniczo – sposobem rozliczenia, który sprawdza się najlepiej, jest abonament na 18 miesięcy. Jest to na tyle długi okres czasu, że agencja zaproponuje najprawdopodobniej dość atrakcyjne warunki cenowe (lepsze, niż w przypadku którejkolwiek innej opcji). Stanowi to również wystarczająco, aby uzyskać wymierne efekty pozycjonowania. Po półtora roku zarówno agencja, jak i klient będą w stanie podjąć świadomą decyzję odnośnie do tego, czy nadal chcą ze sobą współpracować.
Co jeszcze ma wpływ na koszty pozycjonowanie strony?
Na koszt pozycjonowania stron www ma wpływ jeszcze kilka czynników. Ostatecznie bowiem płacimy za pracę – zatem największy wpływ na cenę ma to, ile pracy potrzeba włożyć w to, aby wypozycjonować witrynę.
Stopień trudności pozycjonowania, a więc i cena, zależy przede wszystkim od działań konkurencji. Jeśli inne strony będą się pozycjonować na te same frazy co my – dużo trudniej będzie osiągnąć efekt. Może to także dłużej potrwać.
Drugą kwestią jest historia domeny – czyli to, czy wcześniej strona była klasyfikowana jako wysokiej jakości. Jeśli nie – wypozycjonować ją będzie dużo trudniej. Aktualna jakość strony internetowej również ma ogromne znaczenie.
Ostatnimi dwoma czynnikami są wielkość i typ serwisu, a także skala działalności. Im większa i bardziej skomplikowana strona – tym więcej czasu musi upłynąć, aby znalazła się ona w TOP 10 wyników wyszukiwania. Podobnie jeśli chodzi o dużą skalę działalności firmy.