Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem Google. Ułatwia pozycjonowanie strony. Umożliwia śledzenie ilości kliknięć z firmowej witryny w wynikach wyszukiwania. Pomaga także rozwiązać problemy i zwiększyć atrakcyjność witryny w wynikach wyszukiwania. Uznawane za niezbędne narzędzie dla webmasterów, marketingowców i osób zajmujących się pozycjonowaniem. Dzięki GSC można sprawdzić, w jaki sposób Google indeksuje stronę, poprawić jej pozycję w wyszukiwarce i zobaczyć po jakich hasłach na stronę trafiają odbiorcy.
Co trzeba zrobić, żeby zacząć korzystać z Google Search Console?
Każdy właściciel witryny może sprawdzić stan swojej strony w odniesieniu do jej obecności w wynikach wyszukiwania. Na podstawie uzyskanych wyników zoptymalizować elementy strony odpowiadające za jej widoczność i zwiększyć ruch z Google. Wystarczy kilka prostych kroków, żeby zacząć monitorować wyniki:
- Weryfikacja własności witryny – aby otrzymać dostęp do informacji, należy udowodnić, że jest się właścicielem witryny. Więcej informacji na temat dostępnych dróg weryfikacji znajduje się w Centrum Pomocy Search Console.
- Kolejnym krokiem jest Raport Stan w indeksie – pozwala sprawdzić, które strony są już zindeksowane. Oprócz tego pokazuje ilość błędów w witrynie.
- Sprawdzenie, czy przeglądanie witryny na urządzeniach mobilnych jest możliwe i nie wykazuje błędów.
- Przesłanie mapy witryny (nie jest konieczne, ale przyspiesza wykrywanie strony).
- Pobranie raportu skuteczności w wyszukiwarce. Raport dotyczy ruchu na stronie z Google z uwzględnieniem demografii odbiorców i podziałem między innymi na wyświetlenia i kliknięcia.
Specjaliści Google zalecają sprawdzanie stanu witryny przynajmniej raz w miesiącu. Taka częstotliwość jest wystarczająca, żeby wychwycić i naprawić ewentualne błędy, sprawdzać poprawę lub pogorszenie wyników wyszukiwania oraz zmiany w liczbie wyświetleń i kliknięć. W przypadku wystąpienia nietypowych zdarzeń informacja o nich zostanie przekazana na e-mail użyty do rejestracji.
Zmiany treści w witrynie a Search Console
W przypadku zmiany treści na stronie wskazane jest monitorowanie działania w wyszukiwarce. Po publikacji należy się upewnić, że liczba indeksowanych stron wzrosła, można zaktualizować mapę witryny oraz sprawdzić, czy adres URL jest prawidłowy.
Korzyści płynące z monitorowania zawartości strony
- dostęp robotów Google do strony,
- szybkie indeksowanie dodawanych stron w witrynie,
- możliwość wykrycia błędów i problemów z witryną,
- sprawdzenie szybkości strony i możliwość poprawy indeksowania,
- lepsza pozycja w wyszukiwarce dzięki pozyskaniu informacji o hasłach, po których użytkownicy na nią trafiają,
- podgląd liczby kliknięć, wyświetleń oraz informacja o CTR,
- uzyskanie informacji o tym, co można zrobić, żeby poprawić działanie strony,
- sprawdzenie linków prowadzących do witryny,
- monitorowanie strony i jej poprawności na różnych urządzeniach.
Kto powinien korzystać z GSC?
Narzędzie jest intuicyjne i darmowe, zatem każda osoba prowadząca działalność powinna z Google Search Console korzystać. Właściciele firm i blogerzy dzięki stałemu wglądowi w statystyki mogą poprawić swoje wyniki w wyszukiwarce i zaplanować działania marketingowe dotyczące ich strony. Poprawienie wyników bezpośrednio wpływa na rozpoznawalność marki, zwiększenie sprzedaży i przychodów. Warto w ich przypadku powiązać GSC z Google Analytics. Drugą grupą stanowią osoby zajmujące się marketingiem i pozycjonowaniem. GSC dostarcza informacji na temat pozycjonowania i kluczowych słów. Na koniec programiści i projektanci stron oraz administratorzy – dla wszystkich tych osób istotne będą informacje o problemach, błędach, kłopotach z czytelnością i dostępnością witryny.