Dla zoptymalizowania strony pod wyniki wyszukiwarki Google korzystam z wielu narzędzi i biorę pod uwagę różne czynniki. Jednym z istotnych elementów, często niedostrzeganym lub bagatelizowanym, jest geolokalizacja. Zbierane dzięki niej dane są przetwarzane w domyśle to, by pomagać w dopasowaniu wyświetlanych treści do oczekiwań internautów. W praktyce geolokalizacja może korzystnie wpłynąć na pozycję witryny. Przygotowałem kilka praktycznych porad, które pomogą Ci się w tym odnaleźć.
Czym jest geolokalizacja?
Geolokalizacja to narzędzie wykorzystywane przez Google. Zbiera informacje na temat miejsca, w którym przebywają użytkownicy i prezentuje im treści, które wydają się odpowiednie i zbliżone do jego oczekiwań. Przykładowo, jeżeli będę chciał przeprowadzić wyszukiwanie frazy „warsztat samochodowy” i zezwalam przeglądarce na wykorzystanie usług geolokalizacji, Google zaprezentuje mi listę z warsztatami w mojej okolicy.
Lokalizacja, której używa Google jest łatwa do sprawdzenia. Możesz to zrobić samodzielnie – u dołu listy wyników znajduje się sposobna informacja. Przeczytasz tam, według jakiego adresu IP Google ustalił geolokalizację i zaprezentował określone wyniki.
Samo zrozumienie zasady działania geolokalizacji Google pokazuje, że to algorytm, który może być z powodzeniem wykorzystywany w działaniach marketingowych. Kampanie reklamowe zorientowane na wykorzystanie tych narzędzi nazywa się pozycjonowaniem lokalnym.
Wpływ geolokalizacji na wyniki wyszukiwania Google
Chociaż algorytm Google jest – delikatnie mówiąc – skomplikowany, a ponadto ściśle utajniony, z obserwacji wynika, że geolokalizacja ma wpływ na wyniki wyszukiwania. Optymalizacja witryny i pozycjonowanie na słowa kluczowe pomaga w uplasowaniu się na wysokiej pozycji listy wyników. Oprócz tego geolokalizacja pozwala na dotarcie z ofertą do określonej grupy odbiorców – na przykład mieszkańców konkretnej miejscowości lub województwa.
Z punktu widzenia użytkownika, geolokalizacja to praktyczne narzędzie do otrzymywania informacji o usługach świadczonych w pobliżu miejsca, w którym aktualnie się znajdujesz. Zobacz, jak algorytmy lokalizacyjne Google wpływają na Twoje wyszukiwania.
Geolokalizacja a Twoje wyszukiwania
Google sprawdza lokalizację użytkownika automatycznie, zwykle raz na dobę. Oczywiście mam możliwość samodzielnie ją zweryfikować – wystarczy skorzystać z dedykowanego linku, który znajdzie się na dole listy wyszukiwania. Ale zakładając, że nic nie będę robić, moje wyniki wyszukiwania Google będą uzależnione od miejsca, w którym aktualnie przebywam. Dodatkowo, jeżeli wyszukiwaną frazę opatrzę nazwą regionu lub miasta, wyniki będą jeszcze bardziej szczegółowe. Na kolejność, w jakiej ukażą się strony wpływ mają różne czynniki, nie tylko lokalizacja. Dużo zależy od nasycenia konkurencyjnymi słowami kluczowymi oraz rodzaju branży. Tak czy inaczej, geolokalizacja ma konkretny wpływ na wyniki wyszukiwania.
Jak Google ustala lokalizację?
Google korzysta z kilku metod do ustalania lokalizacji użytkownika:
- Adres IP. Google pobiera go z urządzenia za każdym razem, gdy komputer, tablet lub telefon łączy się z siecią; dzięki temu wyszukiwarka widzi, z jakiego miejsca nastąpiło połączenie
- Historia wcześniejszej aktywności. Nawet jeśli nie używasz dokładnej lokalizacji, Google śledzi informacje o wcześniejszych wyszukiwaniach i próbuje ustalić, jakie miejsca najbardziej Cię interesują
- Etykiety pozostawione przez użytkowników. To, w którym miejscu ustawisz etykiety takie jak „dom”, „praca” lub inne ulubione miejsca, będzie miało wpływ na wyniki pojawiające się na liście
- GPS urządzenia. Jeżeli w ustawieniach swojego urządzenia pozwolisz na wykorzystywanie przez Google dokładnej geolokalizacji, na przykład do celów nawigacji samochodowej, wyszukiwarka zacznie proponować wyniki dostosowane do miejsca, w którym się aktualnie znajdujesz
Wykorzystaj geolokalizację na korzyść swojej witryny
Usługi geolokalizacji (w szczególności oparte na pobieraniu adresu IP), są szeroko wykorzystywane w pozycjonowaniu stron internetowych. Takie działania marketingowe nazywa się pozycjonowaniem lokalnym. Od dawna powszechną praktyką jest umieszczanie na promowanej stronie fraz kluczowych z nazwą miasta. Obecnie Google Mapa udostępnia darmowe narzędzia do dokładnego określenia lokalizacji firmy, ale oczywiście możesz chcieć więcej.
Tym „więcej” będą frazy lokalne, które zwiększą widoczność Twojej strony w sieci i sprawią, że będzie ona bardziej apetyczna dla wyszukiwarki, jeśli użytkownik wpisze określone zapytanie. Pozycjonowanie lokalne jest bardzo często wykorzystywane w sytuacji, gdy Twoja konkurencja nie świadczy usług w pobliżu, a prezentowany produkt jest dość popularny. Umiejętne wykorzystanie narzędzi geolokalizacji umożliwi Ci zajęcie dość wysokiej lokaty – być może nawet w top 5, co w oczywisty sposób przełoży się na wzrost liczby odwiedzin i zyski.
Dzięki temu, że rozumiesz jak działa geolokalizacja, widzisz, że ma ona znaczący wpływ na wyniki wyszukiwania Google. Z punktu widzenia użytkownika zapewnia atrakcyjną ofertę, a jeżeli prowadzisz własny biznes – daje możliwość rozwinięcia skrzydeł i pokonania konkurencji na rynku lokalnym.