SEO oraz SEM to dwa ważne skróty, bez których nie warto zaczynać swojej przygody z pozycjonowaniem oraz marketingiem internetowym. Czym jedno różni się od drugiego? Jeżeli jeszcze nie znasz odpowiedzi na to pytanie, a chcesz zaistnieć w świecie Internetu, koniecznie przeczytaj artykuł. W dzisiejszym tekście w prosty sposób wyjaśniam różnice pomiędzy SEM i SEO.
SEO – poznaj postawy marketingu internetowego
Marketing w wyszukiwarkach internetowych dla początkujących często jest przedstawiany w taki sposób, że SEO jest omawiane jako pierwsze. W dzisiejszym artykule postąpię w podobny sposób. SEO, czyli z angielskiego search engine optimization to nic innego jak tylko optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Oznacza to w praktyce wszystkie działania mające na celu stworzenie takiej sytuacji, w której klient wpisujący do wyszukiwarki nazwy nawiązujące do Twoich produktów bez trudu odnajduje Twoją ofertę sprzedażową. Celem jest tutaj najwyższa możliwa pozycja w wyszukiwaniach po to, aby Internauta zobaczył Twoją stronę www na samej górze. Działania w zakresie SEO to przede wszystkim optymalny wybór słów kluczowych i użycie ich w treściach umieszczonych na stronie www, a także optymalizacja struktury oraz samego kodu witryny pod kątem wyszukiwarek. Proces optymalizacji uzupełnia link building. Te dwie czynności wykonywane sukcesywnie to popularne pozycjonowanie stron.
SEM – promocja i reklama przede wszystkim
Skrót SEM pochodzi od angielskich słów search engine marketing, które oznaczają marketing w wyszukiwarkach. Jest to związane z płatną reklamą i promocją. Można powiedzieć, że SEM jest czymś więcej niż SEO, ponieważ stanowi połączenie SEO oraz płatnych kliknięć. Przy SEM ważny jest oczywiście budżet przeznaczony na reklamę, ale nawet największe kwoty nie są w stanie same w sobie zapewnić stałej pozycji w wyszukiwaniach płatnych. SEM posiada wiele zalet, z których najważniejsza dotyczy targetowania. Chodzi o to, że o ile w telewizji czy radiu odbiorcami reklam są wszyscy słuchacze, o tyle w Internecie w przypadku SEM reklama dociera jedynie do osób, które mają coś wspólnego z danym produktem lub usługą i mogą być w związku z tym nimi zainteresowane. SEM, mimo iż jest płatne, nadal jest nastawione na określone frazy i słowa kluczowe jak miało to miejsce w przypadku SEO. Ważnym aspektem płatnych reklam jest również to, iż z reguły nie są one źle odbierane przez Internautów. Jest to prawdziwa zaleta reklam w wyszukiwarkach.
SEM ma przewagę nad SEO? W niektórych przypadkach tak…
Zarówno SEO, jak i SEM odgrywa dużą rolę w marketingu internetowym. Porównanie tych dwóch rodzajów działań nie przynosi wniosków, które świadczyłyby o jednoznacznie przewadze SEM nad SEO lub SEO nad SEM, ponieważ dla każdego przedsiębiorcy ważne są inne priorytety. Darmowe korzyści bez jakichkolwiek kosztów można osiągnąć jedynie dzięki SEO, ale w tym przypadku konieczne jest poświęcenie dość sporej ilości czasu i zapoznanie się ze szczegółami dotyczącymi optymalizacji. SEM może przynieść szybciej pozytywne skutki, ale nie jest darmowe. Faktem jest jednak, iż często samo SEM nie wystarcza, ponieważ płatne reklamy dobrze działają na odpowiednio zoptymalizowanych stronach www. Co zrobić gdy brakuje Ci czasu na poznawanie wszystkich mechanizmów związanych z marketingiem internetowym? Odpowiednią opcją może być kurs lub zatrudnienie specjalisty w zakresie SEO i SEM, ale jeżeli nie chcesz powiększać liczby pracowników, postaw na usługi firmy informatycznej lub agencji reklamowej, która oferuje usługi w zakresie SEO i SEM jednocześnie.
SEO i SEM naprawdę przynosi efekty
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zależy Ci na tym, aby Twój biznes rozwijał się w Internecie lub chcesz dotrzeć do lokalnych klientów przy pomocy sieci, koniecznie skorzystaj z pozycjonowania swojej strony internetowej rozszerzonego o płatne reklamy. Umiejętne wykorzystanie słów kluczowych pozwoli Ci na dotarcie do tych osób, które naprawdę potrzebują Twoich usług lub produktów, a dzięki temu ruch na Twojej stronie www nie będzie kiepskiej jakości. Optymalizacja strony internetowej pod kątem pozycjonowania przyniesie Ci wiele korzyści w postaci lepszej rozpoznawalności i większego zasięgu sprzedażowego. Warto wykorzystać wszystkie dostępne możliwości, aby ze swoją ofertą dotrzeć wszędzie tam, gdzie poszukiwane są usługi lub produkty, które oferujesz. SEO i SEM w parze dobrze się uzupełniają i gwarantują najlepsze rozwiązanie dla firmy – zwłaszcza jeżeli zależy Ci na trwałych efektach i długofalowych skutkach prowadzonych kampanii. Internet to obecnie duże pole do popisu dla wielu branż. Nawet jeżeli nie prowadzisz sprzedaży przez Internet, a Twoje usługi są możliwe do realizacji jedynie lokalnie, dotarcie do Internautów w okolicy może przynieść wiele korzyści.