W wyszukiwarce Google można promować się na wiele sposobów. Reklamy płatne, wyniki organiczne, Google Maps i grafika to tylko kilka z nich. Często za najbardziej skomplikowaną kwestię uznawane jest pozycjonowanie stron. To dlatego, że na pozycję strony wpływa bardzo wiele czynników. Jak się okazuje, jednym z nich są odpowiedzi bezpośrednie. Czym jest Google Direct Answer i jak wpływa na SEO? Zapraszam do lektury!
Spis treści:
- Czym jest Direct Answer na liście wyników wyszukiwania?
- Jakie treści trafiają do odpowiedzi bezpośrednich w Google?
- Jak znaleźć się w Google Direct Answer?
- Jak Direct Answer wpływa na pozycjonowanie strony w Google?
- Kryteria jakościowe Google, czyli użyteczność i wartość dla użytkownika
Czym jest Direct Answer na liście wyników wyszukiwania?
Google Direct Answer nazywane są również odpowiedzią bezpośrednią czy pozycją „zero”. Jest to krótka i zwięzła odpowiedź na pytanie, które użytkownik wpisał w wyszukiwarkę. Często można ją zauważyć przy szukaniu definicji jakichś wyrażeń czy zadawaniu prostych pytań (np. „Ile można jechać w zabudowanym?”).
Wynik tego typu wyświetla się na samej górze listy, nawet nad płatnymi wynikami. Dlatego jest to tak pożądane miejsce dla naszej strony. Sama geneza Direct Answer jest taka, aby użytkownik nie musiał wchodzić na stronę, aby uzyskać interesujące go informacje. Dzięki temu uzyska je szybciej i będzie mógł wznowić swoje wcześniejsze działania.
Jakie treści trafiają do odpowiedzi bezpośrednich w Google?
Algorytm odpowiedzi bezpośrednich klasyfikuje treści na podstawie ogromnej ilości czynników. Mimo tego łatwo jest określić, jakie treści trafiają do Direct Answer. Są to po prostu rzeczowe, prawidłowe i zwięzłe treści, które odpowiadają na konkretne pytania zadane przez użytkowników.
Jak znaleźć się w Google Direct Answer?
Zgodnie z tym, co powiedzieliśmy przed chwilą, można sformułować prostą regułę pozycji „zero”. Brzmiałaby ona wtedy: chcąc znaleźć się w Google Direct Answer, należy tworzyć wartościowe i zwięzłe treści, uwzględniające popularne pytania użytkowników. W zasadzie bowiem cała reszta zależy od nieujawnionych kryteriów oceny Google oraz (co może być najważniejsze) zachowania użytkowników. Czyli innymi słowy tego, jak reagują na nasze treści.
Warto dodatkowo zaznaczyć, że formułowanie komunikatów spełniających wspomniane kryteria nie zawsze jest takie proste. Niekiedy najlepsze efekty uzyskamy, zwracając się w tej kwestii do specjalisty.
Jak Direct Answer wpływa na pozycjonowanie strony w Google?
W kontekście pozycjonowania Direct Answer działa obosiecznie. To znaczy – z jednej strony zwiększa zainteresowanie treściami i siłę strony. Z drugiej zaś jego funkcja sprawia, że ostatecznie użytkownik może nie znaleźć się na witrynie. Niekoniecznie jednak przekłada się to na gorsze wyniki. Dlaczego?
Obecność strony w Direct Answer oznacza, że algorytm uznał treść na niej za najbardziej wartościową, konkretną i przydatną dla użytkownika. Nawet jeśli ostatecznie ten nie trafi na stronę, to te zalety pokrywają się z polityką i kryteriami jakości Google.
Kryteria jakościowe Google, czyli użyteczność i wartość dla użytkownika
Użytkownik jest punktem centralnym wyszukiwarki Google już od długiego czasu. Ta ma z założenia dostarczać jak najlepszych, najciekawszych i najużyteczniejszych treści czy zasobów w możliwie najbardziej przystępnej formie.
Obecność na miejscu odpowiedzi bezpośredniej to sygnał, że za takie właśnie algorytm uznał treści na naszej stronie. Skoro tak – to ranking w organicznych wynikach z pewnością nie ulegnie pogorszeniu.