Adres URL strony – co to jest i jak powinien wyglądać?

Adres URL z języka angielskiego Uniform Resource Locator określa lokalizację zasobów określonej strony www w internecie. Adres strony internetowej, który wpisuje się w przeglądarkę, oparty jest właśnie na tym formacie. Czym dokładnie jest adres URL i jak stworzyć przyjazny i czytelny dla wszystkich adres strony?

Czym jest adres URL?

Adres URL to pierwsze, co widzą zarówno potencjalni klienci, jak i algorytmy Google. To określony format adresowania w sieci. Posiadając konkretny adres URL, użytkownik może zobaczyć, przeczytać oraz pobrać dane, które znajdują się pod tym adresem. Adres URL bardzo często jest elementem całej hierarchii strony, która przenosi użytkowników internetu do miejsc docelowych.

Z czego składa się adres URL?

Adres URL to:

  • nazwa protokołu – https,
  • przedrostek – www,
  • nazwa subdomeny – subdomena.przykladurl,
  • nazwa domeny – przykladurl,
  • rozszerzenie – pl.

Kiedy użytkownik przechodzi do kolejnych podstron, główny adres strony rozszerza się i nazywa się to ścieżką adresu URL, np. https://przykladurl.pl/usługi.

Adres URL powinien być jasny i przyjazny dla użytkowników internetu, a także łatwy do zapamiętania.

Jak stworzyć adres URL?

Odpowiednio zaplanowany i wdrożony adres URL w dużym stopniu wpływa na pozycjonowanie stron. Istnieje kilka zasad, w jaki sposób stworzyć przyjazny adres URL.

Słowa kluczowe

W celu stworzenia czytelnej i widocznej dla robotów Google oraz użytkowników strony warto dobrać właściwe frazy kluczowe, które opisują specjalizację danej witryny. Słowo kluczowe, które najlepiej określa daną stronę, powinno znaleźć się w nazwie domeny oraz w adresie URL. Taką frazą kluczową może być nazwa firmy. Ważne, aby nie powtarzać tych samych fraz kluczowych w adresach URL, jeżeli nie mają one uzasadnienia. Używanie kilkukrotne tego samego słowa kluczowego, może być źle odebrane. Oprócz tego właściwa fraza kluczowa wskazuje użytkownikowi, czego może spodziewać się na danej podstronie. Ponadto dostarcza to wyszukiwarkom więcej informacji na temat witryny, niż identyfikator albo dziwnie nazwany parametr.

Unikanie dużych liter i zbędnych słów oraz znaków.

W nazwie domeny nie umieszcza się przyimków oraz dodatkowych znaków, ponieważ adres URL powinien być prosty i czytelny dla użytkownika. W większości przypadków serwery odczytują litery tak samo, jednak może się zdarzyć tak, że wielka litera zostanie odczytana błędnie, dlatego też adres URL powinien składać się jedynie z małych liter.

Statyczny adres URL

Obecnie powszechne dynamiczne parametry nie wpływają w korzystny sposób na SEO. Tam, gdzie jest to możliwe, najlepiej zrezygnować z dynamicznych adresów URL.

Używanie łączników

Stosowanie separatorów słów wskazane jest przez wzgląd na czytelność dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Warto pamiętać o tym, aby nie używać w adresie URL spacji. Odczytywana jest ona jako „%20”, co znacząco zmniejsza jego czytelność dla większości użytkowników.

Krótki adres URL

Najlepiej skupić się na tworzeniu krótkich adresów URL – nierozbudowanych. Według przeprowadzonych badań takie adresy częściej udostępnianie są w mediach społecznościowych, a także pomagają wyszukiwarce znaleźć oraz zaindeksować wszystkie podstrony. Ponadto krótki adres strony łatwiej zapamiętać.

Wyszukiwarki przeszukają struktury adresów URL pod kątem zadanego pytania, nawet jeżeli są złożone. Nie należy jednak zrezygnować z maksymalnego skrócenia oraz uproszczenia adresów URL.

Adres URL bez dat

Najlepiej nie używać w adresach URL żadnych dat. Jakiś czas temu było to bardzo popularne, jednak obecnie odchodzi się od tego. Wydłużają one adres i utrudniają aktualizowanie treści.

Spójne nazewnictwo w całej witrynie

W zależności od zastosowanej opcji nazewnictwa należy konsekwentnie jej się trzymać. To zdecydowanie ułatwi nawigację na stronie i będzie ona bardziej zrozumiała dla użytkowników.

Standardem jest HTTPS

Istnieją jeszcze witryny bez HTTPS, jednak jest to już rzadkością. Jedynie użycie protokołu HTTPS gwarantuje szyfrowane połączenie. Jeśli strona posiada protokół http, nie jest ona odpowiednio zaszyfrowana i może w łatwy sposób zostać przechwycona.

Najważniejsze, aby adres URL był jak najprostszy i jak najbardziej oddawał tematykę danej strony. To pozwoli na szybkie odnalezienie jej przez użytkowników i algorytmy Google oraz korzystnie wpłynie na pozycjonowanie strony.