Prawidłowo zbudowana strona internetowa ułatwia jej użytkowanie. Przejrzystą strukturę docenią nie tylko przeglądający stronę, ale również algorytmy Google. W optymalizacji tych procesów pomagają tzw. breadcrumbs. Popularne „okruszki chleba” służą uporządkowaniu zamieszczonych informacji w serwisie, tworząc niejako mapę całej strony. Zamieszczone dane pozwalają uniknąć błędnego inicjalizowania interakcji z kolejnymi użytkownikami, a do określonych informacji zdecydowanie łatwiej trafić z poziomu wyszukiwarki.
Więcej o breadcrumbs
Kiedyś zaskoczyła mnie informacja, że nazwa breadcrumbs swoją nazwę wzięła z baśni o Jasiu i Małgosi. Bajkowe okruszki chleba, które zostały pozostawione przez chłopca miały pomóc w odnalezieniu prawidłowej drogi do domu. Jeśli chodzi o ten element budowy strony, jest bardzo podobnie. Pozostawione przez twórcę serwisu informacje, pozwalają w przyszłości nie zabłądzić i odnaleźć wartościowe treści, które mogą interesować kolejnych odwiedzających. Dzięki umiejętnemu zarządzeniu breadcrumbs znacząco ułatwia się poruszanie po www, dzięki czemu w dość łatwy sposób można narzucić pewnego rodzaju ścieżkę pozwalającą na znalezienie właściwej drogi do celu.
Gdyby Jaś nie rozrzucał kolejnych kawałków chleba, pewnie nie miałby szansy znaleźć tego, czego aktualnie poszukiwali. Zgadzam się z tym, że w przypadku breadcrumbs jest bardzo podobnie. Tym bardziej biorąc pod uwagę fakt znacznie szerszej rzeczywistości świata wirtualnego, niż w przypadku bajkowego odpowiednika. Dzięki okruchom poszczególnych danych, można bezproblemowo wskazać ważne elementy, które zostaną zaprezentowane użytkownikom serwisu.
Jak działają breadcrumbs?
Breadcrumbs porządkują udostępniane treści. Dają możliwość skorzystania z jednego z trzech najpopularniejszych wariantów, takich jak:
- opartych na lokalizacji,
- opartych na atrybucie,
- opartych na historii.
Pierwsze z nich są bezpośrednio powiązane z bieżącą lokalizacją na stronie. Inaczej tę metodykę nazywa się opartą na hierarchii. Breadcrumbs bazujące na lokalizacji są zdecydowanie najczęściej praktykowanym rodzajem menu okruszkowego. Wybrane przez twórcę wartości nawigacyjne tworzą konkretną strukturę witryny. Odwiedzając serwis stworzony w ten sposób, dość łatwo można zrozumieć hierarchię poszczególnych podstron oraz poziomów zagłębienia witryny.
Breadcrumbs oparte na atrybucie są wykorzystywane nieco rzadziej, niż wspomniany wcześniej model. W swojej funkcji pokazują szereg atrybutów, a więc dostępnych wartości przypisanych przez moderatora serwisu. Przez samego użytkownika te mogą być wybierane mniej lub bardziej świadomie. Trzeba przyjąć, że dość powszechne przy tego rodzaju breadcrumbs jest równoczesne użycie okruszków opartych na nawigacji czy na atrybucie (na przykład przy korzystaniu z filtrów).
Zdecydowanie najmniej popularnym rodzajem menu okruszkowego jest model oparty na ostatniej propozycji, tj. na historii. Użytkownik będąc na stronie może w prosty sposób przechodzić do wcześniejszej lokalizacji, wracając finalnie do strony głównej. Zdecydowanie może zrobić dokładnie to samo, jeśli użyje systemowego przycisku „wstecz” w przeglądarce. Co gorsza – może to sprowokować do opuszczenia bieżącej witryny, więc z pewnością nie jest to model, który mógłby uchodzić za rekomendowany.
Którego rodzaju breadcrumbs użyć?
Zawsze twierdzę, że z całą pewnością wybór należy do poszczególnych twórców. Wszystko uzależnione jest od chęci, umiejętności i możliwości serwisu. Zdecydowanie jednak odradziłbym korzystanie z menu okruszkowego opartego na historii. Prócz wymienionego wcześniej przypadku z ryzykownym cofaniem, warto również zauważyć, że takie rozwiązanie nie daje żadnego pola manewru. Zdecydowanie lepiej jest dać możliwość przejścia do pokrewnej kategorii, która może dać więcej informacji odwiedzającemu użytkownikowi.
W takim razie, z pozostałych dwóch opcji, czyli breadcrumbs opartych na lokalizacji lub opartych na atrybucie, można dokonać ostatecznego wyboru. Pierwsza z nich jest zdecydowanie bardziej powszechna, dlatego tak zorganizowane rozwiązanie, może być po prostu bardziej intuicyjne dla użytkowników. Drugi wariant z kolei daje wiele możliwości, jeśli chodzi o alternatywne podążanie w głąb serwisu. Wybór nie jest jednoznaczny i z pewnością lepiej dobrze się zastanowić nad ostatecznym wyborem. Zdaje się jednak, że pierwsza z wymienionych opcji, poprzez swoją popularność może zdecydowanie lepiej rokować w przypadku pojawiających się odwiedzin na stronie internetowej.
Dlaczego breadcrumbs lubią się z Google?
Na koniec warto zauważyć, że poprawnie stworzone menu okruszkowego to również szansa dla algorytmów Google na lepsze zrozumienie serwisu. Dzięki odpowiednim poziomom i uporządkowanej strukturze, zdecydowanie można poprawić pozycjonowanie poszczególnych podstron i przekierowywać uwagę użytkowników do konkretnego serwisu. Odpowiednio stworzone breadcrumbs dają wiele możliwości, dzięki czemu z łatwością można zadbać o większy ruch na stronie. Zwiększona czytelność serwisu nie tylko wpłynie pozytywniej na wynik otrzymany od wyszukiwarki, ale będzie także bardziej intuicyjny dla samego użytkownika.