Chwytliwa nazwa strony internetowej to klucz do sukcesu, dlatego podejmując decyzję o założeniu biznesu w sieci, zaczynasz od wyboru odpowiedniej domeny. Nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby Ci się wydawać. Nad jej wymyśleniem spędzasz wiele godzin, a początkowy entuzjazm szybko gaśnie, gdy okazuje się, że wymarzona nazwa jest już zarezerwowana. Co w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie rezygnuj, tylko sprawdź kto jest właścicielem domeny. W jaki sposób to zrobić i dlaczego warto podjąć takie kroki?
Domena internetowa — wizytówka firmy
Domenę internetową nie bez powodu określa się wirtualną wizytówką firmy. Nazwa, pod którą kryje się Twoja strona, może wiele powiedzieć o marce i wpłynąć na jej potencjał marketingowy. Domena składa się z nazwy właściwej oraz końcówki, czyli odpowiedniego rozszerzenia, jak np. „.pl” czy „.com”. Po wpisaniu jej w pasku adresu użytkownik zostaje przekierowany na stronę. Ponieważ nazwa witryny jest swojego rodzaju wskazówką, podpowiadającą odbiorcy co może odnaleźć na stronie, ważne, aby była powiązana z prowadzoną przez Ciebie działalnością. Łatwa do zapamiętania i oddająca charakter Twojej marki domena, otwiera drogę do pozyskania wielu klientów.
Domena internetowa — kiedy warto sprawdzić właściciela
Gdy wymyślona przez Ciebie nazwa spełnia powyższe warunki, ale okazuje się, że jest już zajęta przez kogoś innego, warto sprawdzić kto jest jej właścicielem. Pozwala to przede wszystkim na nawiązanie kontaktu i rozpoczęcie rozmów, które mogą zaowocować wykupieniem domeny. Co więcej, poszukując danych na temat właściciela, możesz jednocześnie dowiedzieć się kiedy mija okres rozliczeniowy. Jeśli okaże się, że wynajem nazwy niedługo wygaśnie, będziesz mógł podjąć decyzję o przeczekaniu, a następnie o jej przejęciu.
Domena internetowa — jak sprawdzić właściciela
W Polsce prowadzony jest Krajowy Rejestr Domen NAKS, gdzie znajdziesz wszystkie domeny z rozszerzeniem „.pl”, a także domeny funkcjonalne i regionalne. Informacje na ich temat możesz uzyskać poprzez udostępnioną wyszukiwarkę WHOIS, czyli kim jest. Ta ogólnodostępna baza, w której znajdują się informacje o domenach internetowych oraz ich właścicielach, opiera się na zasadzie pytanie-odpowiedź. Wystarczy, że w oknie wyszukiwarki wpiszesz interesującą Cię nazwę, a otrzymasz dostęp do informacji na temat danej domeny. Przede wszystkim dowiesz się o jej dostępności, a jeśli będzie już zarezerwowana, ustalisz dane osoby, która nią zarządza. Oprócz tego będziesz mógł zapoznać się z takimi informacjami jak: data jej utworzenia oraz wygaśnięcia, kiedy była przeprowadzona ostatnia modyfikacja, dane rejestratora czy nazwy serwerów DNS, na których się znajduje.
A co w przypadku witryn europejskich? Ponieważ WHOIS udostępnia dane jedynie dla domen, które obsługiwanych przez NAKS, jeśli jesteś zainteresowany rozszerzeniem „.eu”, powinieneś skorzystać z wyszukiwarki EURid. Ograniczenia pojawia się także w sytuacji, gdy Twoim celem będzie domena z rozszerzeniem „.com”, „.org” czy „.biz”. Informacji na jej temat nie znajdziesz ani w bazie WHOIS, ani EURID. Ponieważ są to nazwy globalne, będziesz musiał skorzystać z równie globalnej wyszukiwarki — whois.com.
Wyszukiwarki domen — ograniczenia
Niestety, w przypadku nazw zawierających rozszerzenie „.pl”, nie wszystkie informacje będą zawsze dostępne. Wszystko zależy od tego, na kogo zarejestrowana jest domena, która Cię interesuje. Jeśli właścicielem jest osoba fizyczna, zgodnie z polskim prawem, może ona zastrzec swoje dane, a tym samym nawiązanie kontaktu będzie znacznie utrudnione. Ograniczenie to nie występuje w przypadku rejestracji domeny na firmę — ukrywanie danych w bazie WHOIS jest wtedy niemożliwe.
Domena internetowa — dlaczego jest tak ważna
W gąszczu stron internetowych chwytliwa nazwa witryny pozwoli przykuć uwagę odbiorcy i wyróżnić markę na tle konkurencji. Dlatego jeśli zależy Ci na sukcesie firmy, szczególnie dużo uwagi powinieneś poświęcić odpowiedniej domenie. Bez względu na to czy prowadzisz działalność czysto internetową, czy przygotowana przez Ciebie strona jest jedynie źródłem informacji o biznesie. Nazwa buduje wizerunek, wzbudza wiarygodność i zaufanie wśród odbiorców. Im więcej osób przyciągnie, tym lepsze wyniki na listach wyszukiwania i w rezultacie, chociażby lepsze wyniki sprzedaży.
Domena internetowa — klucz do sukcesu
Domena internetowa to Twoja wizytówka w sieci. Gdy wymarzona nazwa okazuje się być zajęta, nie załamuj rąk, a zamiast tego skorzystaj z ogólnodostępnych wyszukiwarek i poszukaj informacji na jej temat. Kto wie, być może uda Ci się nawiązać kontakt z właścicielem i ją wykupić lub po prostu zbliża się okres wygaśnięcia, co pozwoli na jej przejęcie. Twój wysiłek może zaowocować sukcesem.
Opcja na domenę lub zlecenie przechwycenia wygasającej domeny
Czytasz mój blog i ten artykuł, więc interesuje Cię pozycjonowanie stron i zastanawiasz się jak sprawdzić domenę – strony internetowej lub sklepu internetowego, którą wykorzystasz do tego procesu? Istotne kroki to sprawdzenie profilu linków w jednym z systemów. Pomocny będzie Majestic SEO lub Ahrefs. Zwróć uwagę na linkujące domeny i anchory. Koniecznie odwiedź Wayback Machine pod adresem web.archive.org. Dzięki temu archiwum internetu sprawdzisz co znajdowało się pod domeną, którą chcesz wykorzystać. Jeżeli masz wątpliwości, napisz do mnie. Chętnie doradzę w zakresie domen pod zaplecze.