Wpisując w wyszukiwarkę internetową konkretną frazę zwykle mamy nadzieję na to, że w miarę krótkim czasie uda nam się znaleźć konkretny artykuł lub wpis. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że kolejność wyświetlanych treści nie jest przypadkowa. Nad wszystkim czuwają specjalne algorytmy, które dbają o to, aby na samym szczycie listy wyszukiwani znajdowały się strony, które z pewnych względów mogą zostać uznane za bardziej atrakcyjne od reszty.
Czym jest SEO?
SEO to skrót pochodzący od angielskiej frazy „search engine optimization”, którą przetłumaczyć można jako „optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych„. Proces wspomnianej optymalizacji polega na zwróceniu uwagi na pewne szczegóły i przebudowaniu konkretnych elementów witryny, aby była postrzegana jako bardziej atrakcyjna i tym samym zajmowała wyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych. W języku polskim termin SEO może być również określony mianem pozycjonowania. Nawiązując do search engine optimization należy dodatkowo rozróżnić działania prowadzone na stronie (on-page) oraz poza witryną (off-page).
Skuteczne pozycjonowanie treści
Jeżeli zależy nam na tym, aby nasza strona osiągała jak najlepsze wyniki, to powinniśmy się skupić zarówno na jak największej atrakcyjności treści jak i czynnikach, które wybiegają poza szeroko pojmowane działania on-page. Na skuteczne pozycjonowanie strony duży wpływ ma jakościowy tekst. Teksty powinny być obszerne, w stu procentach oryginalne oraz posiadać śródtytuły i prawidłowy podział. Ważne, aby cechowały się odpowiednim nasyceniem fraz kluczowych, czyli konkretnych wyrażeń i to najlepiej w takiej formie, w jakiej są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkach internetowych przez użytkowników sieci. Najlepiej unikać zbitych w całość ścian tekstu, ponieważ znacząco obniżają atrakcyjność strony.
Algorytm pozycjonujący witryny ocenia to, ile czasu średnio poszczególne osoby spędzają na konkretnej domenie. Jeżeli nasza strona nie będzie prezentować wystarczająco ciekawych i dobrze zaprezentowanych treści, to będziemy się mogli liczyć z dużo gorszym wynikiem wejść. Przechodząc do najważniejszych czynników off-page, ważna będzie duża gama linków znajdujących się na innych witrynach, które będą przekierowywać użytkowników bezpośrednio na naszą stronę. Dobre jakościowo linki są bowiem uwzględniane przez algorytm w procesie pozycjonowania, a im jest ich więcej, tym oczywiście lepiej. Podobną rolę odgrywa także aktywność oraz duży zasięg w mediach społecznościowych. Ważnym aspektem są również pozytywne opinie oraz recenzje innych użytkowników. Ten aspekt tyczy się głównie pozycjonowania witryn sklepów internetowych.
Pozycjonowanie strony, czyli dlaczego warto?
Badania, które były przeprowadzane na użytkownikach sieci pokazują, że ponad połowa z nich po wpisaniu w polu wyszukiwania konkretnej frazy, decyduje się na kliknięcie pierwszego albo drugiego wyniku wyszukiwania. Z tego powodu każdemu właścicielowi witryny internetowej powinno zależeć na tym, aby jego strona została uznana przez algorytm za atrakcyjną i wartościową. Dzięki czemu będzie zdecydowanie lepiej pozycjonowana i tym samym przyczyni się do znacznego zwiększenia się liczby odwiedzających. Warto również zwracać uwagę na specyfikę procesu SEO, który może się różnic w zależności od wyszukiwarki. Jako że w Polsce prawie 97% użytkowników sieci korzysta z wyszukiwarki Google, to w celu osiągnięcia jak najlepszego pozycjonowania witryny najlepiej zapoznać się z wytycznymi Google dla webmasterów, w których to można znaleźć szczegółowe poradniki odnośnie prawidłowej optymalizacji witryn.