Prawie każdy przedsiębiorca prowadzący swój biznes w sieci doskonale wie, jak ważne są wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google. Pozycje w wyszukiwarce nie są oczywiście kwestią przypadku. Za wszystko odpowiada algorytm wyszukiwarki, który na podstawie wielu czynników analizuje strony internetowe i decyduje o ich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Ważne jest zatem, aby strona była skutecznie pozycjonowana. Nie można przy tym zapomnieć o systematycznym monitoringu pozycji strony w wyszukiwarce. Więc dlaczego sprawdzanie pozycji strony w Google jest ważne??
Czym są pozycje w wynikach wyszukiwania Google?
Działanie wyszukiwarki Google opiera się na zapytaniach użytkowników. Po wpisaniu przez użytkownika frazy kluczowej otrzymuje się listę wyników wyszukiwania. Listę stron w wynikach wyszukiwania określa się jako Serach Engine Results Page (SERP). Najczęściej, choć nie jest to regułą, pierwsza strona wyników wyszukiwania obejmuje 10 pozycji. To tzw. TOP 10 w wynikach wyszukiwania. Aby osiągnąć jak najwyższej pozycje, konieczne jest skuteczne i systematyczne pozycjonowanie strony internetowej. Wysokość pozycji w wynikach wyszukiwania ma ogromne znaczenie. Im wyższa pozycja, tym większy ruch strona będzie generować. Z drugiej strony, im pozycje będą niższe, tym mniej użytkowników będzie wchodzić na stronę z wyszukiwarki.
Dlaczego monitoring pozycji jest ważny?
Jak wspomniano, systematyczny monitoring pozycji jest ogromnie ważny. Pamiętać trzeba, że pozycje te wciąż się zmieniają. Dlatego miejsce strony na różne frazy kluczowe musi być sprawdzane regularnie. Wiedzieć też trzeba, że co jakiś czas Google wprowadza także zmiany w samym algorytmie. To również ma wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo pozycje strony uzależnione są także od lokalizacji oraz urządzenia, z którego się korzysta. Monitorowanie pozycji to nie tylko informacja o tym, na jakim miejscu aktualnie znajduje się strona na wybraną frazę kluczową. To także informacja o tym, czy działania z zakresu pozycjonowania strony przynoszą oczekiwane efekty. Pozycje strony na wybrane frazy kluczowe sprawdzić można na kilka sposobów. Zanim jednak zacznie się monitorować pozycje, warto jest sprawdzić, czy strona w ogólne została przez Google zaindeksowana. W tym celu wystarczy w wyszukiwarce wpisać komendę „site:adresstrony.pl”. Jeśli w wynikach wyszukiwania pojawią się odnośniki do strony, to oznacza to, iż strona została zaindeksowana.
Ręczne sprawdzenie pozycji w wyszukiwarce Google
Jeśli chodzi o sprawdzenie pozycji strony, to pierwszym sposobem jest sposób ręczy. Rozwiązanie to jest jeden dobre jedynie przy małych stronach internetowych. W przypadku rozbudowanych serwisów metoda ta jest zbyt czasochłonna. Dodatkowo ręczne sprawdzanie pozycji nie jest do końca miarodajne. Google wyświetla bowiem wyniki dostosowując je do indywidualnych preferencji konkretnego użytkownika. Wpływ na wyniki wyszukiwania może mieć lokalizacja, historia wyszukiwania czy typ urządzenia. Dlatego sprawdzając wyniki ręcznie, warto jest włączyć w przeglądarce tryb incognito i wylogować się z konta Google. Samo ręczne sprawdzenie pozycji polega po prostu na wpisaniu w wyszukiwarce określonej frazy kluczowej i sprawdzeniu, na którym miejscu znajduje się strona.
Sprawdzenie pozycji strony za pomocą Google Search Console
Pozycje strony sprawdzić można także za pomocą bezpłatnego narzędzia Google Search Console. Znaleźć tu można m.in. informacje dotyczące tego, na jakie zapytania strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Narzędzie pozwala także na prześledzenie pozycji w wyszukiwarce. Google Search Console podaje również informacje o średniej pozycji w danym okresie czasu. Możliwe jest tu sprawdzenie pozycji strony na konkretne frazy kluczowe bądź sprawdzenie pozycji konkretnych podstron uwzględniając średnie miejsce zapytań, na które podstrona się wyświetlała.
Narzędzia do monitoringu pozycji w Google
Do sprawdzania pozycji wykorzystać można także specjalne narzędzia do monitoringu pozycji w wyszukiwarce Google. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia i przyspiesza systematyczne sprawdzanie pozycji. W sieci znaleźć można zarówno darmowe, jak i płatne systemy do monitoringu pozycji. W większości przypadku działanie tych narzędzi polega na wpisaniu adresu strony internetowej i podaniu od kilku do kilkunastu fraz kluczowych, dla których mają być sprawdzone pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Narzędzia płatne pozwalają na automatyczne sprawdzanie pozycji codziennie. Oznacza to, że po zalogowaniu się do narzędzia, widoczne są codzienne, aktualne pozycje strony na wybrane frazy kluczowe.